22 فوریه 2023- یک مطالعه ی جدید ارتباط بین پیش دیابت و دیابت و سطوح هموگلوبین A1c قبل از بارداری، را بر خطر زایمان زودرس بررسی کرد. این مطالعه، که همچنین ارزیابی نمود که آیا این ارتباط ‌ها با دسترسی یا استفاده از خدمات مراقبت‌های بهداشتی، اصلاح می شوند یا خیر، در مجله سلامت زنان منتشر شده است.

دیابت قبل از بارداری به شدت با پیامدهای نامطلوب زایمان، مرتبط است. در مطالعه ی کنونی، پرفسور ارین دلکر از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و دانشگاه ایالتی سن دیگو، و همکارانش، دریافتند که هم دیابت، و هم پیش دیابت قبل از بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط هستند. محققان گزارش کردند که ارتباط بین افزایش  HbA1c قبل از بارداری و زایمان زودرس در زنانی که فاقد پوشش مراقبت های بهداشتی پایدار بودند، بیشتر بود.

محققان اظهار داشتند که یافته‌های ما، در کنار نتایج سایر مطالعات موجود، نشان می‌دهد که غربالگری برای هایپرگلایسمی قبل از بارداری، برای شناسایی زنانی که ممکن است خطرات بیشتری از پیامدهای نامطلوب زایمان را تجربه کنند، مهم است.

در یک سرمقاله همراه، دکتر امبر هیلی متخصص زنان، از کالج پزشکی استئوپاتیک در دانشگاه Heritage اوهایو، نوشت: توصیه‌هایی برای تشخیص و درمان پیش دیابت در بارداری وجود ندارد. او نتیجه گیری کرد که "غربالگری بهتر برای پیش دیابت و دیابت پیش از بارداری و افزایش دسترسی به راه های جلوگیری از بارداری در کاهش زایمان زودرس مفید خواهد بود. مشارکت دادن ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و متخصصان زنان و زایمان، در این استراتژی ها کلید موفقیت این استراتژی ها است."

رفرنس:

Delker, E., et al. (2023) Associations Between Preconception Glycemia and Preterm Birth: The Potential Role of Health Care Access and Utilization. Journal of Women's Health. doi.org/10.1089/jwh.2022.0256.

منبع خبر:

https://www.news-medical.net/news/20230222/Preconception-diabetes-and-prediabetes-associated-with-increased-risk-of-preterm-birth.aspx